Program Permata Pintar 2011

on Friday, April 29, 2011


Seramai 50 orang pelajar yang dipilih oleh guru kelas masing-masing telah menjalani ujian saringan peringkat pertama Program Permata Pintar. Pelajar-pelajar yang terpilih terdiri dari pelajar darjah 2 sehingga pelajar darjah 6. Tujuan program ini dijalankan ialah :

a. Menyediakan program pendidikan holistik yang menekankan kepada paduan antara iman kepada Allah dengan ilmu yang bermanfaat serta gabungan antara teori dan amal yang menjadi dasar utama bagi perkembangan ilmu, proses pembinaan masyarakat terpelajar dan pembangunan negara.

b. Membangun, menyedia dan melaksanakan kurikulum pembelajaran yang sesuai dengan keperluan pembelajaran pelajar pintar cerdas akademik yang mempunyai potensi intelek yang tinggi.

c. Menyediakan pengalaman awal bagi pelajar pintar cerdas untuk belajar di Institusi Pengajian Tinggi sekali gus mendapat bimbingan mentor dari kalangan ahli akademik UKM yang memang telah berjaya dalam bidang masing-masing.

d. Memberi peluang kepada pelajar pintar cerdas untuk mendapatkan pengalaman awal dalam menjalankan projek penyelidikan bagi membangunkan potensi minda yang kreatif dan inovatif.

e. Menjadi model pendidikan pintar cerdas yang melibatkan integrasi kurikulum pendidikan menengah tinggi dengan suntikan sukatan pelajaran tahap pengajian tinggi yang diimbangi dengan kurikulum pendidikan peringkat antarabangsa.

f. Mewujudkan satu wadah perkongsian pintar dan usaha sama antara industri, institusi pengajian tinggi dan program menengah tinggi UKM dalam usaha saling melengkapi bagi menyediakan suasana pengalaman pembelajaran yang boleh membantu perkembangan pelajar pintar cerdas secara menyeluruh.

Diharap pelajar-pelajar SK Jeram Batu 20 dapat melepasi ujian saringan pertama ini

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger templates

 
© SEKOLAH KEBANGSAAN JERAM BATU 20 | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO